Xi'an en reis nr Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Xi'an en reis nr Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Xi'an en reis nr Chengdu

Blijf op de hoogte en volg Bianca

25 September 2016 | China, Chengdu

Ik was gebleven bij de 2e nachttrein. Deze was een beetje spannend voor ons omdat we op een tussenstation instapten en daardoor maar een kleine 3 minuten hadden om naar binnen te gaan met alle bagage. We moesten eerst heel braaf in een rij gaan staan op het perron. Normaal bij het naar binnen gaan van de trein, wordt je treinkaartje omgeruild in een soort pasje. Dit keer was de tijd te kort dus moesten we gewoon gauw naar binnen en kwam ze daarna langs om alsnog de pasjes te ruilen. Ze moeten natuurlijk wel op tijd zijn! Dit keer hadden we niet zoveel geluk in de trein. We hadden in mijn coupé een rochelaar.. heel fijn ahum. En dit keer maakte de trein ook heel veel herrie dus ik schrok steeds wakker. Erg weinig geslapen dit keer.
Aankomst in Xi’an op vrijdag rond 6 uur smorgens was verder wel prima en we reden gemakkelijk naar ons hotel toe. Daar was het heel fijn om te ontdekken dat we zo vroeg al naar de kamers konden. Je wilt je toch even opfrissen na zo’n lange nacht! In een fruitwinkel en supermarkt vlakbij het hotel wat ontbijt spullen gekocht en voor onderweg. Want om 10 uur vertrokken we voor excursie: Fietstocht over de oude stadsmuren van Xi’an. Eerst met de openbare bus naar het punt toe waar we de muur opgaan en de fietsen huren. Hele warme dag, flauw zonnetje. En dan fietsen maar! Het is wel vlak, echter het zitten op een soort mountainbike waardoor je naar voren leunt over een grof stenen ondergrond, trilt je vullingen er wel uit! Wel heerlijk briesje doordat je fietst. We moesten wel redelijk doortrappen om op tijd weer terug te zijn. En je moet op een bepaald stuk je fiets inleveren want op dat gedeelte mag niet gefietst worden.. heel logisch. Dan krijg je een armbandje om zodat je aan de andere kant weer een fiets kunt pakken en verdergaan..
Overigens kregen we nog nieuws wat niet zo fijn was… blijkt dat we niet meer konden pinnen! Omdat we in Pingyao zaten waar het sowieso niet kon, hadden we het nog niet gemerkt. Dus na de fietstocht zijn we nog half Xi’an doorgereisd zowel lopend als met de bus om een pinautomaat te zoeken die het wellicht wel zou doen. Uiteindelijk konden een paar mensen wel met creditcard pinnen (wat is dat duur!!! Pfff). We hadden toen een vrij geïrriteerde groep, ook omdat we steeds weer een 1 Yuan biljetje moesten hebben of 2 voor de bus en weinig mensen hadden klein geld. Maar ach, uiteindelijk is het goed gekomen. Ik ben toen met een paar mensen van de groep afgezet bij de Starbucks waar wij lekker hebben geluncht. Nog even kort door een wijkje gelopen daar in het centrum van de stad en toen met taxi terug naar het hotel om bij te komen. Zo hadden we even een paar uur om te relaxen. Begin van de avond gingen we met Marc weer terug naar het centrum om daar met zijn allen te gaan eten in een wereldberoemd restaurant van 7 verdiepingen! Elke avond zit het restaurant helemaal vol. En dat is omdat ze de lokale specialiteit serveren: dumplings. We hebben wel 14 verschillende soorten gehad en kennelijk heb ik nou geluk want ik heb bij het dumplings vissen (uit een grote kom soep ofzo..) de meeste eruit gevist: 4. Terug in het hotel nog even wat gedronken. Een leuke en lange vermoeiende dag.

Zaterdag ochtend met de bus naar het Terracotta leger. Beetje grauw weer. Smorgens in de regen nog naar de supermarkt gelopen voor een broodje en op zoek naar een paraplu die ze helaas niet hadden. Later was het alweer droog, het viel mee. Bij het terracotta leger een klein beetje miezeren maar niets noemenswaardig. Eerst in de rij voor de kaartjes en daarna aan de wandel naar de 3 hallen waarin de opgravingen te zien zijn. En wat een drukte! Althans.. dat vond ik, terwijl het kennelijk een ‘rustige’ dag was. Eigenlijk is alleen hal 1 echt interessant. Dat is de grote hal waar je meestal de foto’s van ziet. Hier was het dan ook duwen & trekken geblazen. Pffff zo is het dus als je met een meute Chinezen bij een toeristische plek bent! Erg irritant. Maar goed, maar gauw doorgelopen na even wat foto’s tussen de ellebogen door genomen te hebben. De andere 2 hallen zijn echter een stuk kleiner en in 1 daarvan is zelfs nog niets te zien omdat ze nog moeten graven. Best leuk om te zien. Niet echt aan mij besteed, maar heb me wel vermaakt. Ik was binnen het uur overal langs en toen lekker koffie gaan drinken.
Na dit bezoek wandelden we een stukje naar het restaurant waar we gingen lunchen en waar ook theeceremonie werd gehouden! Althans, ze leggen uit hoe ze de thee inschenken en laten je diverse soorten thee proeven terwijl je ondertussen van een westerse lunch geniet (tomatensoepje en sandwich!). Ook hadden ze hele gave theemokken die van kleur en plaatje veranderen bij het warm worden. Dus ik moest er natuurlijk een meenemen die in eerste instantie zwart is met rode Chinese tekens erop en bij het warm worden verkleurd naar een witte achtergrond met pandaberen! En ja natuurlijk heb ik hiervandaan thee meegenomen. Zo leuk om langs de grote potten met theebladeren te lopen, te ruiken en dan te kiezen  De rest van de dag hadden we vrij. Nog in de ontbijtruimte met wat mensen een biertje gedronken. Het gewone café wordt namelijk gerenoveerd. Wel jammer want die zit op de bovenste verdieping. S’avonds nog uit eten geweest vlakbij het hotel.

Zondag alweer tijd voor het volgende avontuur: een binnenlandse vlucht naar Chengdu. We konden lekker uitslapen en luieren want we hoefden pas om 12 uur weg naar het vliegveld. Heerlijk relaxed. Fruit gehaald bij de fruitwinkel en de rest van het ontbijt bij de supermarkt. Zo fijn dat het allemaal zo dichtbij is. Op het vliegveld was er enorm strenge controle, zelfs bij het ingaan van de vertrekhal. Daar moesten we al door de scanner met bagage en werden wij ook gescand en bovendien mag je maar in kleine groepjes tegelijk de hal in. Sommige koffers moesten extra gecontroleerd worden, maar uiteindelijk ging het goed. Vlucht was voor mij naar door verkoudheid. Mijn oren wilden niet meewerken waardoor ik tijdens turbulentie last kreeg van mijn evenwichtsorgaan: kots misselijk! Maar uiteindelijk geland en toen ebde het snel weg. In Chengdu ging het snel. Hele mooie moderne stad. Mooi om te zien. En s’avonds zijn we hot-pot gaan eten. Eigenlijk 2 potten met in de buitenste pot gewone bouillon en in de middelste bouillon vol met rode pepers. En daar je groente, vis en vlees in gaar laten borrelen. Erg lekker gegeten.

De rest volgt de volgende keer!