Shuhe - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Shuhe - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Shuhe - Dali

Blijf op de hoogte en volg Bianca

30 September 2016 | China, Dali

De woensdag in Shuhe was het tijd voor een hele dag excursie en een van de mooiste van de reis! Vrij lange busreis naar een Nationaal Park op maar zo’n 70 km van de grens met Myanmar. Eerst zijn we gestopt bij een uitzicht punt bij de Yangtze rivier. Schitterend!! Daarna zijn we gestopt bij een klein dorpje waar de buschauffeur zijn vrouw en kind ophaalde. Hier gingen we een wandeling maken aangezien het een van de vele etnische groeperingen zijn waarvan het dorp is. In dit geval een Naxí dorp. We zijn naar een klein tempeltje gelopen waar veel mensen eigenlijk meer afgeleid werden door de enorme spinnenwebben.. Spinnen van ongeveer 8cm groot maar vooral: ze zitten met zijn allen bij elkaar! Je ziet dan meteen een heel spinnenweb woud eigenlijk met minimaal 20 spinnen bij elkaar. Dat hangt dan in plukjes tussen de bomen en het dak van het tempeltje. Hier vond ik het nog niet echt eng omdat ze vrij hoog hingen. Echter daarna gingen we over een vrij smal pad tussen huizen door naar boven lopen en daar hingen ze overal! Je moest soms zelfs een beetje bukken om eronder door te kunnen lopen. Voor iemand die bang is voor spinnen.. niet echt tof. Ik heb mijn hoofd naar beneden gehouden en vooral niet gekeken en snel doorgelopen. Brrr. Kennelijk zijn deze spinnen dol op tocht plekken en daarom hangen ze juist in dat soort smalle gangetjes. Achja. Bovenop de berg was nog een klein gebouwtje en een groot beeld wat we gingen bekijken. Al was het leukste dat we naar een gebouwtje liepen waar een paar lokalen voor ons op hun muziekinstrumenten hun specifieke muziek lieten horen! Fascinerend. Gaaf om mee te maken.
Hierna door naar het nationale park. We waren op dat moment letterlijk de enige toeristen die er waren (inclusief Chinese toeristen). Vanaf de ingang wordt je naar andere gebieden gebracht met een soort golfkarretje waar je met ongeveer 6-8 man in kon. Naar een plek gereden waar ze een soort camping hebben (grote luxe hutten..) maar vooral: een supermooi uitzicht! Dit park is gebouwd rondom een kloof en vele mooie gekleurde bergen. Ook scheen de zon nog op dit moment dus extra genieten. We zijn daarna doorgereden naar een bruggetje over het water om nog meer te bekijken. Echter begon het toen te regenen. En niet zo’n beetje ook! Iedereen rende dan ook snel terug naar de karretjes om de camera’s droog te houden haha. We zijn toen in de stromende regen teruggereden naar het begin waar we gingen lunchen. Een van de minste plekken wat eten betreft vond ik. Maar goed, het vult. En daarna op weg nr de berg. Er gingen 3 mensen uit de groep naar boven lopen en de rest ging met de kabelbaan. Aangezien ik nog herstellende was, gelukkig geen koorts meer, ook met de kabelbaan gegaan. Wat een mooie omgeving! Wel jammer dat we veel regenbuien hadden maar af en toe was het droog. En de wolken gaven wel wat bijzonders aan de bergen. De gids kwam later nog aanzetten met poncho’s en we zijn bovenin geweest. Ontzettend mooi gebied. Uiteindelijk ook met de kabelbaan naar beneden gelopen en nog wat gedronken voor we de lange reis terug gingen maken. Vroeg in de avond waren we terug in Shuhe waar we weer heerlijk gegeten hebben met zijn allen!

Donderdag hadden we weer een jarige in de groep. Altijd gezellig  We hadden deels een reisdag: in 3 uur van Shuhe naar Dali rijden. Onderweg nog n klein stopje. Mooi om naar buiten te kijken! In de treinen was het veelal in het donker omdat we meestal vlak voor slaaptijd erin stapten. Dus nu eindelijk om ons heen kijken terwijl je door een deel van China heen rijdt, is wel erg leuk. Nog voor de middag zijn we aangekomen. Om te gaan lunchen met zijn allen zijn we met de reisleider meegelopen naar het oude stadsgedeelte van Dali. Half uurtje wandelen, prima te doen. Prima gegeten weer met zijn allen en verder waren we de rest van de middag vrij. Met een paar mensen zijn we gelijk naar een koffie tentje vertrokken om eindelijk weer lekkere koffie te drinken (die Nederlanders ook.. haha). En hoera, na 8 dagen konden we eindelijk weer normaal pinnen! Daarna heerlijk door de straatjes gestruind. Allemaal kleine winkeltjes. Een klein jade hangertje van een boeddha gekocht en een vrolijk gekleurde kussensloop. Uiteindelijk zijn we beland bij een cafe om nog wat te drinken in een mooi straatje waar ze een mooie waterpartij hadden aangelegd. Hierna uit elkaar gegaan: sommige wilden nog rondlopen, anderen gingen met de taxi terug, zelf ben ik terug gaan lopen. Onderweg even langs de supermarkt voor wat kleine dingetjes en terug in het hotel even lekker relaxen. S’avonds zijn we nog wel met de groep uit eten geweest waar we een grote muis zagen rondlopen. Natuurlijk kwamen toen de verhalen los en zaten er gillende meiden bij . Humor. In het hotel nog nagepraat en wat gedronken.

Op vrijdag was het een intensieve dag. Zowel doordat het voor mij toch wel een emotionele dag is (5 jaar na mijn moeders overlijden) en ook omdat we een veel zwaardere wandeltocht gingen doen dan was gezegd. Oorspronkelijk was het idee dat het een kleine wandeling van 20 minuten zou zijn en nagenoeg vlak naar een Yi dorpje. Echter de lokale gids had een pad dwars door de natuur gevonden waarbij je er een uur bij kon tellen met naar boven en naar beneden wandelen! Letterlijk dwars door de natuur want soms waren we het pad een beetje kwijt.. ik heb ook niet opzij gekeken want ook hier hingen de spinnenwebben om ons heen. Wel jammer eigenlijk want omdat er een behoorlijk hoog tempo werd aangehouden, was er weinig gelegenheid om van de omgeving te genieten. Van mij had het niet gehoeven. Dan liever als je er echt de tijd voor neemt. Maar goed.
Nog naar een lokale week markt geweest. Ik ben wel vaker in het buitenland op markten geweest, maar deze was toch indrukwekkend! Enorm groot en echt van alles dat je maar kunt bedenken, wordt er verkocht. Van uitgestald vlees (zo open en bloot op tafels) tot gereedschap (bijlen zelfs) tot paarden en kinderkleding. Natuurlijk ook de mindere dingen door een heleboel kuikentjes in hokken, duiven enz. Gelukkig heb ik de kittens niet gezien. Maar goed. Ik heb me eigenlijk vooral vermaakt met genieten van de karakteristieke gezichten van de lokale bevolking. Wow wat een mooie mensen.
Hierna lopend naar een lunch plekje en daarna nog met de bus naar een hele oude tempel. Erg mooi! Ook weer van genoten. Bij terugkomst in hotel ben ik voor de rest van de dag afgehaakt. Ik was helemaal op. Lekker in mijn eentje naar het oude stadsdeel gelopen en fout bij de Starbucks gegeten. En verder vooral relaxen. Ook wel even fijn!

• 16 November 2016 - 12:49

Femke Schuytvlot:

Zo te horen een prachtige reis geweest. Ik ben benieuwd naar het vervolg :)