Lange reisdagen van Dali via Kunming naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Lange reisdagen van Dali via Kunming naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Lange reisdagen van Dali via Kunming naar Yangshuo

Blijf op de hoogte en volg Bianca

03 Oktober 2016 | China, Yangshuo

Zaterdag 1 oktober alweer. Overigens is in het hotel van Dali het beste ontbijt van de reis. Zelfs met wentelteefjes! Heerlijk. Aangezien het voor Chinezen een belangrijke feestdag is en het begin van Golden week: heel China heeft vakantie!!! passen wij ons reisschema erop aan. Zo kunnen we heel relaxed ontbijten en inpakken want we gaan pas de bus in om half elf. Een dagje in de bus op weg naar Kunming. Niet veel bijzonderheden. We hebben bij Dali nog wel wat file gehad en later nog wel iets, maar het viel bij ons erg mee. We hebben zo’n 6 uur in de bus gezeten met wat stopjes onderweg bij pompstations. Kunming is een grote drukke stad en we moeten gauw de bus uit bij het hotel omdat ie daar niet mag parkeren.. ach ja. Vlakbij het hotel zitten een mini supermarktje en bakkertje waar we inkopen kunnen doen voor de lange reisdagen die nog gaan komen. Deze overnachting is ook meer een soort korte stop-over. Door de drukte van de Chinese feestweek hebben we een ander schema voor de trein en hebben we geen tijd om naar het Stenen Woud te gaan. Vind ik erg jammer want ik had me hier wel op verheugd. Hierdoor hebben we de zondag ochtend besteed aan een wandelingetje naar een park waar we lekker doorheen gestruind hebben. Nog op zoek geweest naar een koffie tentje maar die was nog niet open. Teruglopend naar het hotel is een deel van de groep nog een tempel ingegaan, maar zelf ben ik doorgelopen om te gaan relaxen. En nog extra snacks te kopen. We hebben nog geluncht in het hotel en daarna zijn we met bus naar het station van Kunming gebracht. Op dit station was de strengste controle van alle plekken waar we zijn geweest. Pfff. Minstens 3 keer door een scan met je bagage en zelf ook. Maar goed, dit is de plek waar een aantal jaar geleden een enorme steekpartij is geweest. Dus ergens wel te begrijpen dat ze nu zo enorm streng zijn. Nadat we als makke schaapjes braaf gewacht hebben in de compleet volle hal, mochten we uiteindelijk nr de trein. Dit keer vertrokken we rond half vijf smiddags waardoor we wel naar buiten konden kijken. Zo heb ik toch nog wat kunnen zien van het natuurverschijnsel dat het Stenen Woud heeft gevormd. Mooi om te zien! En dat ook met ondergaande zon. Toch wel bijzonder. Omdat we nu relatief vroeg in de trein zaten, gingen we daarin eten. Iedereen had noedels gekocht en in de trein kun je gratis heet water erbij schenken. Zit je dan met je bakje noedels op n mini klapstoeltje naast de stapelbedden in de trein. Erg leuk! Reisleider Marc zat op zijn praatstoel en heeft ons vermaakt met leuke verhalen. Erg veel lachen!
Dit keer had ik een middel bed (ook al een keer bovenop gelegen). Deze trein was redelijk wat geluid betreft, dus nog best aardig geslapen. Wel was het enorm koud! Ach ja. S’morgens rond 7 uur aangekomen in Nanning. Hier hadden we een vrij lange wachttijd voor de volgende trein. In de tussentijd moest Marc naar het vreemdelingenkantoortje om onze hele groep aan te geven omdat we die paar uur op het station waren.. apart hoe dat werkt hier in China. Ach ja, wij wisten dat we moesten wachten, dus we hadden tassen vol met snacks en ik heb lekker relaxed mijn boek gelezen en me vermaakt met het kijken naar de lokale reizigers. Vooral omdat het Golden Week is en dus de halve stad bepakt en bezakt op het station staat om naar familie te reizen. Ging toch snel voorbij die uren. Rond een uur of 11 zijn we in een hogesnelheidstrein gestapt, een soort bullet train (net als de Thalys). Heel relaxed zoefden we zo in 2 uurtjes door een steeds mooier landschap richting Guilin. Dit stadje ligt namelijk in het Karst gebergte! Dat zijn die gekke pieken van bergen die op een verder nagenoeg plat landschap liggen. Zo mooi. Hier vandaan moesten we nog een stuk met de bus om naar het plaatsje Yangshuo te rijden. Zo zijn we in totaal ongeveer 24 uur onderweg geweest. Eigenlijk nog mazzel gehad want normaal was de laatste trein een gewone en zouden we nog veel later zijn aangekomen. Super goed geregeld voor ons eigenlijk! We hoorden later nog bijv dat een andere reisgroep ruim 4 uur in de file had gestaan. Yangshuo was echt verreweg de mooiste locatie waar we zijn geweest wat mij betreft. Wat een schitterend landschap. Wel vermoeiend hotel omdat we op de 4e verdieping zaten en er geen lift was.. maar het uitzicht vanuit mijn kamer maakte alles weer goed. We zijn hier 3 nachten in totaal waardoor we heel veel konden gaan beleven. Dat bewaar ik voor de volgende keer!