Deel 4 - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Deel 4 - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Deel 4

Door: Biancaonderweg

Blijf op de hoogte en volg Bianca

19 Juli 2011 | Japan, Kurashiki

12 april 2006

Zo, daar was ik weer. Inmiddels ben ik aanbeland in Kurashiki op het hoofdeiland Honshu, het grootste eiland van Japan.

Gisteren van Matsuyama transfer gehad naar hier. Helaas regende het smorgens, maar gelukkig vanaf onze 1e stop onderweg was het de rest van de dag droog. Eerst zijn we gestopt bij een klein parkje op het puntje van het eiland waarvandaan een weg met heel veel bruggen over eilandjes leidt naar het eiland Honshu. Bij het stopje kon je de bruggenbouw zien, soort documentaire. (achja, heb je discovery voor, dus ik heb lekker buiten rond geneusd). Mooie brug!! Golvend naar de andere eilandjes.

Aan de andere kant, in Omibachi, gingen we wederom naar een park, maar dit keer een mooi groot park vol met Sakura! Echt een zee van kersebloesem. Daar nog naar een tempeltje geweest en later ook nog met uitzicht op de binnenzee met de eilandjes en bruggen geluncht.

Smiddags lange route over het eiland. We zijn nog gestopt in een klein vissersdorpje. Daar bij een authentiek japanse huisje koffie gedronken. Leek net een high tea, want we kregen er nog een groene thee cake bij en nog een stukje pizza! (Ze houden hier echt van eten! )

Redelijk vroeg aangekomen in Kurashiki. Vlak in de buurt was een sushibar, dus daar heen om te eten! Schitterend. Je neemt een tafeltje langs de lopende band en je kiest een schoteltje van al het lekkers dat langs komt!! Elk bordje met 2 of 3 sushi of groente of vlees kost maar 105 yen, dat is 75 cent. Zo lekker!! Ik had 9 schoteltjes uiteindelijk, inclusief fruit en toetje, was maar 1000 yen in totaal, dus 7,50 euro!! Vanavond weer!!

Vandaag was een schitterende dag!! Je kon kiezen wat je wilde, 2 verschillende excursies of in de stad blijven. Tsja, ik koos voor de excursie die in de reisbeschrijving had gestaan: fietsen over de Kibi vlakte! Leuk met de trein naar Soja. Daar fiets gehuurd voor de dag en toen op zoek naar de fietsroute volgens het kaartje! Het heeft uiteindelijk zo'n 2 uur geduurd voor we het normale fietspad tegenkwamen, maar ondertussen heel veel moois gezien in alle kleine straatjes met japanse huizen!! Uiteindelijk zijn we ook nog bij de tempel beland die we wilden zien. Echt schitterend, een heel groot complex met tuin en een lange galerij ernaartoe van hout. Toen we de tempel in wilden gaan, kwam een priester van het complex naar buiten en die ging ons alles laten zien binnen. Japans met af en toe heel vaag engels woord (china gods) ging hij uitleg geven over de houten panelen en schilderijen die binnen hingen, meeste uit de 17e eeuw! Ik kreeg ook later de stokken uitgereikt om op de japanse trom te slaan, zoals zij die gebruiken bij festivals! Geweldig. Heel apart. Normaal gaan de priesters snel weg als er gaijins (buitenlanders) komen, heel uniek dus!

Na nog 10 kilometer gefietst te hebben kwamen we nog bij een pagode van 5 etages, daar kon je niet in helaas. Wel later weer een tempelcomplex, ook heel mooi. Na het bezoek zaten we nog even te wachten tot de laatste ook terug was (we waren maar met zijn 5en), komt er een vrouwtje naar me toe die daar woonde met een foto van het complex! Die mocht ik houden. Zo lief!

De weg gevonden naar het juiste station aan de andere kant van de vlakte, 20 km, daar de fietsen af gegeven en weer met het treintje terug! Heel erg leuk. Terug in de stad nog even naar het centrum gelopen, waar een paar mooie kanaaltjes lopen met daaromheen mooie sakura en oude japanse huizen. Genieten!

Morgen op naar Miyajima en Hiroshima en vrijdag naar Kyoto. Tot later!!