Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Yangshuo

Blijf op de hoogte en volg Bianca

06 Oktober 2016 | China, Yangshuo

Drie nachten hier.. in dit fantastisch mooie landschap. In het dorpje zelf is het wel druk, wat je overigens alleen s’avonds merkt in de winkelstraatjes. We zijn op de dag van aankomst met zijn allen gaan eten en daarna ging het grootste gedeelte van de groep mee naar een voorstelling. Dit werd vooraf aangekondigd als een licht spektakel show. Mijn verwachting is dan dat je lasers ziet enzo, dus iets met licht en muziek bijv. Nou kom je op een super locatie, dat sowieso. Ze hebben enorme schijnwerpers gezet op de bergen waardoor die het decor vormen voor de show. De show zelf is eigenlijk meer zoals de opening van een olympische spelen: een soort voorstelling van hoe de lokalen hier leven. Best leuk om te zien, al was het dus wel compleet anders dan ik had verwacht. Overigens is het heel apart dit mee te maken in de zin van het tussen de Chinezen zitten. Die praten namelijk overal hardop doorheen en ze doen niet aan klappen.. Heel apart. Wij hadden dan ook niet door op het einde dat het daadwerkelijk afgelopen was. We zaten daar maar te wachten en er gingen al mensen weg.. Kennelijk was het afgelopen en gingen de artiesten de set klaarmaken voor de volgende show! Wegens de enorme drukte van de vakantie week waren er 3 shows op 1 avond compleet uitverkocht. We gingen in een soort polonaise optocht met de massa mee om elkaar niet kwijt te raken. Apart..
De dinsdag stond in het teken van de fietstocht. We vertrokken gelukkig al vroeg. Yangshuo ligt diep in het zuiden, niet ver van de grens met Vietnam. Dus hier zit je in de warmte! Warmt op tot rond de 32 graden met behoorlijk hoge luchtvochtigheid. Klein stukje wandelen naar West street waar we een fiets konden uitzoeken. Nog steeds geen kwaliteit zoals we uit Nederland kennen, maar wel een stuk beter dan in Xi’an. Dit keer had ik een fiets waarbij ik rechtop kon zitten en ik had een mandje waar mijn rugzak in kon! Yay, niet de hele dag de rugzak om. Heerlijk zo’n fietstocht. Lekker briesje op die manier. Het is verder nagenoeg vlak en we konden over een mooi pad fietsen over het platteland en tussen die mooie bergen door. Schitterend!! Onderweg af en toe gestopt om te drinken en foto’s te maken natuurlijk. Ook zijn we naar een rivier gegaan waar we een bamboe vlot tochtje gingen maken.. nou was beloofd dat dit een stuk was. Maar het was letterlijk een kwartier een stukje de ene kant op en weer terug. Wat dat betreft een afgang en veel mensen van de groep waren geïrriteerd hierdoor. Wel was het heel erg mooi en we konden hier al aalscholver vissen zien aangezien ze dat aan de toeristen lieten zien. Ik hou niet zo van het opdringerige toeristen gedoe maar ja, het was ok. Uiteindelijk doorgefietst richting Moon Hill waar we gingen lunchen. Niemand had zin om erop te klimmen, met name ook door de warmte, dus we hebben enkel foto’s genomen en daarna zijn we weer verder gaan fietsen.
Bij terugkomst heel kort de tijd om te douchen en om te kleden om richting Kalligrafie workshop te gaan. Leuk!!! Ik vond dit erg leuk om te doen en heb ook een kalligrafie setje gekocht om het thuis nog eens te proberen. Later in de middag nog met de groep meegelopen die naar kook cursus ging, maar zelf ben ik dat niet gaan doen. Lekker naar het verse Mango juice tentje gelopen en een grote smoothie genomen met verse mango en passievrucht! Jammie. Verder nog even gauw geshopt (kussensloopjes  ) en gaan relaxen. Bij het avondeten zijn we teruggegaan naar het restaurant waar de kook groep was. Zij gingen hun eigen gekookte voedsel eten en wij zijn daar ook gaan eten. Gezellige afsluiting.
Op woensdag had ik een hele volle agenda. S’Morgens gingen we met zijn 6-en naar een grot toe waarin we konden zwemmen in de modder! Het was wel een beetje een kermis met gekleurde lampen die alles verlichtten, maar best leuk om doorheen te lopen. Af en toe wat benauwd, zeker toen er een grote groep Chinezen was waardoor wij tijdelijk niet verder konden. Gelukkig mochten we hun inhalen en konden we weer verder. Wat ik wel grappig vond is dat ze een gedeelte met glow-in-the-dark stenen hadden en die in alle vormen en maten natuurlijk verkochten. Een armbandje van gekocht. En uiteindelijk dus in die grot bij het modderbad aangekomen. Heel apart. Door de samenstelling van het water kreeg je gedeeltelijk een zelfde reactie als in de Dode Zee: je blijft automatisch drijven. Veel meer dan in gewoon water. Lekker rondgedobberd en met modder gesmeerd enzo. Na het afspoelen gingen we door naar het warmwater bron gedeelte. Was niet heel erg warm, 32 graden, maar toch nog even lekker. We waren natuurlijk vooral een bron van vermaak en vooral om foto’s van te maken, voor de groep Chinezen die weer langs kwam lopen.
Heerlijke ochtend! Bij terugkomst zorgen dat ik kon eten en omkleden. In de middag ging ik eerst een uur Tai Chi doen en daar achteraan alleen met Elske nog een uur Kung Fu! Zo leuk. We hebben een reeks van 10 oefeningen geleerd. In het park buiten! Af en toe bleven mensen staan om te kijken. Grappig.
S’Avonds met Elske nog door West street gelopen. Het was zo druk dat het gewoon een grote deinende massa is. Toch wel humor om te beleven. Net een kermis. Nog een super leuk Panda winkeltje gevonden. Moest me echt inhouden hihi. Nog wat gedronken later en toen afgetaaid. Klaar om de laatste avond hier te slapen en weer in te pakken voor het laatste deel van de reis….