Laatste deel van de reis: via Kanton nr Hong Kong. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Laatste deel van de reis: via Kanton nr Hong Kong. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Laatste deel van de reis: via Kanton nr Hong Kong.

Blijf op de hoogte en volg Bianca

09 Oktober 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Al teruglezend in mijn reisdagboek zie ik dat ik wat verwisseld heb en vooral wat vergeten! Het door de mensenmassa deinen was op de avond ervoor. De laatste avond in Yangshuo hadden we nog een hele mooie excursie: boottocht bij ondergaande zon over de Li rivier! Dit was wel een flinke tocht zodat we heel veel konden zien. Veel watervogels en waterbuffels gezien langs de kant en genieten van het mooie karst gebergte. Bij de terugweg zakte de zon onder en dat zorgde voor ontzettend mooie plaatjes. Waarschijnlijk moet ik van zo’n 100 foto’s gaan uitzoeken welke de mooiste was.. haha. Heel erg mooi. Daarna zijn we bij de oever waar we aanmeerden, gaan eten. En proberen de muggen van je af te houden. En later zijn we in het donker nog een keer de rivier op gegaan, dit keer om het aalscholver vissen te bekijken. We hadden al eerder gezien hoe het werkte, maar nu zie je het dan in het donker. Felle lamp bij de boot waar het zwermt van de muggen en andere vliegbeestjes en de aalscholvers die steeds onderduiken. Leuk om te zien! En vooral ook gewoon relaxed om nog een keer te varen. Een mooie afsluiting van een hele mooie plek in China.

Op donderdag zijn we al vroeg vertrokken, half zeven. Nog gelachen omdat Lucy van het ontbijt café langskwam om een lunch pakket te brengen en ze de labrador pup Yoyo mee had gebracht. Die is altijd super enthousiast in de ochtend en rende dus ook vrolijk de bus in toen wij daar zaten. Alsof ze even gedag kwam zeggen! Tuurlijk mocht ze niet mee helaas… Afijn, een uurtje rijden naar het station en daar wachten op de bullet train. Deze was veel drukker dan de vorige keer en het was dan ook een heel gedoe om de koffers erin te krijgen. Je begint dan ook wel her en der te merken dat mensen moe beginnen te worden, sneller geïrriteerd enzo. Niet zo vreemd nadat we al bijna 3 weken onderweg zijn en zoveel meemaken! Lekker boekje zitten lezen en dan vliegen die 2 uur zo om. Bij aankomst in Kanton naar het hotel toe en bijna meteen daarna op pad om te gaan lunchen. Dit was voor mij een keer niet lekker. Veel scherp eten en veel gebruik van gember. Achja, er zit altijd witte rijst bij.. Daarna zijn we met de groep aan de wandel gegaan naar een klein haven gebiedje vlakbij het hotel waar we Teddy’s Chocolate Café hadden ontdekt waar we koffie zijn gaan drinken. Met een gebakje erbij natuurlijk! Daarna nog met Harry & Karin aan de wandel gegaan naar een pin automaat en fruitwinkel. Ontbijt voor de volgende dag! Daarna weer teruggewandeld. In dat havengebied hebben ze de oude pakhuizen omgebouwd tot cafeetjes. Erg leuk. Overigens was het hier nog een gradatie warmer en vooral benauwder dan in Yangshuo. Pfff. Na een tijdje zoeken hadden we de rest van de groep op een terrasje ontdekt en zijn we erbij gaan zitten voor een biertje. Lekker relaxen.
Die avond hadden we het laatste diner met de reisleider omdat die vanaf zaterdag een nieuwe groep moest opvangen in Beijing. Harry & Wilma hadden een speech voorbereid en Elske had een envelop mooi versierd. Grappig. Het eten was voor mij weer niets, maar ja. Ei en rijst kan ook. Rest van de avond ben ik gaan relaxen.
Vrijdag ochtend vroeg opgestaan en op de kamer ontbeten. We vertrokken om 7 uur richting de haven waar we boot hebben genomen naar Hong Kong! Je moet dan eerst door de douane, het behoort wel tot China maar het is een ander gedeelte. Je hebt bijv ook geen visum nodig voor Hong Kong. Douane, departure kaart inleveren en stempel in je paspoort. Bagage ging net als bij een vliegtuig in het ruim. 2 uurtjes varen en toen waren we in Hong Kong! Bij aankomst weer door de douane. We hadden horror verhalen gehoord dat als je temperatuur gemeten wordt en als het niet goed zou zijn, kon je geweigerd worden. Kennelijk doen ze dat toch alleen voor mensen die er echt ziek uit zien. Want gelukkig kon ik ondanks mijn hoestbui (altijd fijn die timing) bij de paspoort controle toch gewoon doorlopen en de bagage op gaan halen. Na een hoop gedoe en ongeduld bij mensen van de groep konden we de lokale gids maar niet vinden. Uiteindelijk natuurlijk gewoon goed gekomen. Grappig voor mij omdat ik zelf meestal erg ongeduldig ben maar in dit geval snapte ik niet dat mensen niet gewoon even wilden wachten. Afijn, het kwam goed.
We zaten in het Panda hotel, niet te missen met op de volledige zijkant van het gebouw een grote tekening van pandaberen! Leuk. We konden onze Chinese Yuans wisselen voor Hong Kong dollar bij de lokale gids en later heeft hij ons meegenomen op excursie door de stad. Natuurlijk zijn we naar Victoria Peak gereden voor het mooie uitzicht. We hebben een sampan tochtje gedaan om vanaf het water de stad te bekijken en we zijn naar Stanley Bay gereden waar veel souvenir winkeltjes zaten maar vooral ook een mooie baai was om te zien. Lekker langs het water gelopen en naar de bootjes kijken. Heerlijk! S’avonds zijn we met nagenoeg de hele groep naar de night market gegaan voor een hapje eten en daarna hadden we de tip gekregen om voor 21 uur s’avonds naar de bar op de 118e verdieping van het Ritz Carlton hotel te gaan om van daaruit de light show te bekijken. Dit was echt geweldig! Niet zozeer de lightshow (kon er niet veel van zien) maar wel de supergave bar en het uitzicht over de skyline van Hong Kong. Super gaaf. Je trekt je dan maar even niets aan van de enorm hoge prijzen van de drankjes (cocktail was eigenlijk net zo duur als een halve liter bier, cocktail it is!). Een overheerlijke dragontini gedronken, vond ik wel passend bij mijn obsessie voor draken! Een top avond waar we net zo lang zijn gebleven tot we er letterlijk uitgezet zijn rond 22 uur… haha. Taxi teruggenomen, prima.
De zaterdag was onze laatste dag van de reis. We zijn weer met bijna de complete groep op stap gegaan om de wandelroute te lopen die we nog van de reisleider hadden meegekregen. Zo zagen we nog allerlei aparte winkeltjes met gedroogde dingen: van paddenstoelen tot zeepaardjes! Zielig.. Wel leuk om zo rond te kijken. Grote groep was me wel wat druk, zeker na die 3 weken. Uiteindelijk met zijn 3-en het laatste stuk gedaan, loopt toch relaxter. Vooral de winkels met antiek waren schitterend om te zien. Uiteindelijk vermoeid teruggekeerd naar het hotel waar ik met Elske nog naar het zwembad ben gegaan. Het was geen supermooi weer (veel wind) maar toch nog even lekker gelegen en gezwommen. Verder relaxen en alles gaan inpakken voor de terugreis naar Nederland. S’avonds zijn we nog met de hele groep gaan eten in het sushi restaurant van het hotel. Een goeie plek om het af te sluiten.
Zondag was het rustig de laatste spullen inpakken, nog even ontbijten op mn kamer met spullen van de bakker en supermarkt en daarna zijn we met de bus naar het vliegveld gebracht. Alles verliep daar soepeltjes en ik heb mijn laatste dollars opgemaakt bij de Starbucks en nog wat omgewisseld naar euro’s. Na 12 uur vliegen weer terug op Schiphol! Tijd om bij te komen, na te genieten en terug te keren in het ‘gewone’ leven.

Ben stiekem al wel nieuwsgierig waar ik de volgende keer heen zal gaan.. teveel ideeën al!