Beijing en de reis naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Beijing en de reis naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Beijing en de reis naar Pingyao

Blijf op de hoogte en volg Bianca

22 September 2016 | China, Pingyao

Ik geloof dat ik eerder nog wat met de avonden gegoocheld heb in Beijing. Welke avond precies wat, weet ik inmiddels niet meer. We zijn namelijk ook 1 avond Peking Eend gaan eten! Zoals het hoort  En wat was dat lekker zeg, wow. Krijg je een soort flinterdunne pannenkoekjes, Hoisin saus (hier lust ik het wel! In NL vond ik t niet lekker), lente ui, komkommer en eend. Alles erop, dicht vouwen en smullen maar!
Op dinsdag zijn we gaan wandelen vanuit het hotel richting een mooie tempel. Dat is het fijne aan een reisleider die al jaren hier komt, die weet nog de weg naar plekken waar geen toeristen komen (ook geen Chinese toeristen). Top! Hele mooie tempel en er was bijna niemand. Verder wandelden we door verschillende hutong wijkjes, de oude chinese wijkjes waar er nu nog ongeveer 60 van zijn in Beijing. Elk jaar worden er meer en meer plat gegooid en grote betonnen blokkendozen voor in de plaats gezet. Uiteindelijk gaan ze er 3 beschermen voor toeristen en dan zal de rest niet meer bestaan. Raar idee als je daar rondloopt. Je kunt ze ook gewoon zien wonen terwijl eromheen al huizen platgegooid worden, ze wonen gewoon tussen het puin! We zijn ook nog in een kleine moskee geweest al merk je dat nauwelijks. Het zag er namelijk hetzelfde uit als een Chinese tempel! Grappig. De middag hadden we verder vrij en heb ik deels benut om lekker uit te rusten. S’avonds zijn we eerst nog gaan eten (Korean BBQ) voordat we met de bus naar het station van Beijing werden gebracht. Mega groot station. Onze eerste nacht trein reis! Spannend natuurlijk, eerst door alle controles heen. Daarna wachten in een ‘1e klas’ gedeelte, oftewel een apart stuk met dezelfde bankjes als in de rest van de hal, maar wel deels afgescheiden. Uiteindelijk richting de wacht plek voor we naar de trein konden waar de reisleider het voor elkaar heeft gekregen om ons in het gedeelte te krijgen waar de gehandicapten langs gaan zodat we als eersten naar de trein konden! We vertrokken rond middernacht en we hadden dus ook maar heel kort voordat de lichten uitgingen. Ik sliep in het onderste bed van een stapelbed van 3 hoog. Het meest relaxed van de 3 eigenlijk. Door tip van reisleider Marc heb ik de deken dubbelgevouwen op het bed gelegd en daar bovenop gaan liggen in mijn kleding. Zo lig je relatief zacht op de plank bedden (alle bedden in China zijn keihard). Lekker in slaap laten wiegen  Je schrikt wel n paar keer wakker als ze ergens onderweg stoppen bijv of om te plassen. Gelukkig had ik trouwens de papieren slofjes uit het hotel meegenomen om naar de wc te gaan… aangezien het een gat in de grond is, is het na een nacht in de trein niet bepaald schoon meer op de vloer! Prima. Smorgens rond 6 uur ging dan opeens het licht weer aan en gingen we ontbijten in de trein. Althans, je eigen meegebrachte snacks nuttigen ;-) Leuk sfeertje zo vond ik. In de loop van de ochtend kwamen we aan in Pingyao waar we ervoor moesten zorgen dat we binnen 2,5 minuut uit de trein waren! Haha. En dan kom je dus opeens in een dorpje terecht nadat je dagenlang in het grote Beijing bent geweest. Bijzonder! Wij sliepen in het oude dorp binnen de stadsmuren in een hotelletje dat in een oude courtyard is gemaakt. Erg mooi! Ik had een mooie grote kamer, voelde toch wel bijzonder omdat ik daar wakker zou worden op mijn verjaardag.
We hebben in het hotel ontbeten, erg lekker. In de middag kon iedereen wat voor zichzelf gaan doen. Lekker rondgestruind door de straatjes. Het is een vrij toeristisch dorpje maar daardoor niet minder leuk. Ook stukken gelopen door achteraf straatjes samen met Harry & Karin. We zijn uiteindelijk ook het ‘fabriekje’ tegenkomen waar ze de lokale nijverheid maken: geknipt papier. De mooiste taferelen. Zo schattig, de moeder en dochter die ons binnenhaalden terwijl ze nauwelijks een woord Engels spraken. Klein kamertje van hooguit 6 m2 helemaal tot aan de nok toe volgehangen met al die papieren knipsels. Natuurlijk een draak gekocht  Eigenlijk had ik hond moeten kiezen omdat het mijn sterrenbeeld is, maar de draak vond ik mooier en past mooi in mijn collectie. Verder nog gewoon rondgewandeld en wat gerelaxt. S’avonds hebben we in het hotel gegeten.
Na een niet al te beste nacht (irritante mug die rond mijn hoofd bleef zoemen) toch wel prima ontwaakt en pannenkoeken gegeten voor het ontbijt! Vond ik wel passen bij mijn verjaardag. Ik had heel lief ook een kadootje gekregen van Elske en ze heeft samen met Frits voor me gezongen bij het ontbijt. Leuk! Vandaag was een dag met excursies. We zijn naar een soort wooncomplex geweest van een rijke noedelkoning. Erg mooi om te zien waar de concubines woonden en waar de kinderen naar school gingen enzo. Daarna nog naar een hele mooie tempel waar bijna niemand was. Schitterend! Mooie dag zo. In de namiddag terug in Pingyao nog een voetmassage genomen. Zo relaxed. S’avonds gingen we nog in het hotel eten voordat we richting de nachttrein gingen. Hier heeft de hele groep voor me gezongen en heb ik nog een kadootje gekregen! Zo lief. Voelde me zowaar jarig hier in China.
Vervolgens zijn we terug naar het station gegaan en zijn we de nachttrein naar Xi’an ingestapt. Dat volgt de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 29 Maart 2011
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 73163

Voorgaande reizen:

16 September 2016 - 09 Oktober 2016

China

19 Augustus 2015 - 07 September 2015

USA & Canada trip

15 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Thailand & Cambodia 2015

25 Maart 2014 - 22 Augustus 2014

Project in Jackson

16 November 2013 - 12 December 2013

Costa Rica, Nicaragua & Panama!

18 Februari 2013 - 05 Juli 2013

Project in Engeland

10 Juni 2011 - 02 Januari 2013

Project in Vancouver

16 April 2011 - 27 April 2011

Een fotografie reis met Sawadee

01 April 2006 - 25 April 2006

Bianca in Japan

Landen bezocht: