Petra - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Biancaonderweg

Blijf op de hoogte en volg Bianca

29 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Haai.

Inmiddels ben ik weer thuis, maar ik had nog beloofd de rest van de verhalen te vertellen. Bij deze weer een stuk.

Ik was gebleven bij vorige week woensdag. In de middag, na het bijkomen van de schitterende wandeling door het natuurgebied van Dana, zijn we naar Petra gegaan. Een vrij luxe hotel waarvandaan we lopend naar Petra konden gaan. We hadden even wat vrije tijd, zelf ergens eten opduikelen, omdat we om 20.30 naar Petra by Night gingen. We hebben zowaar een pizza gehaald! Gaat er wel in ter afwisseling, al moet ik zeggen dat het Jordaanse eten eigenlijk wel veel lekkerder is. Afijn, rond kwart over 8 op pad naar Petra. Het was al donker en de maan scheen ook al (zon gaat rond kwart voor 7 onder hier). Aangekomen bij de ingang, zie je dat het pad naar de kloof toe enkel is verlicht met een kaarsje in een papieren zakje die elke 5 meter op de grond is gezet. Dat is alle verlichting die er is. Heel apart. Na een tijdje wen je er wel aan en loop je prima verder. Door de kloof heen was heel gaaf, vooral omdat het de allereerste keer was dat we hier liepen. Uiteindelijk kom je aan bij de Treasury, het beroemde beeld dat iedereen heeft van Petra: de rozerode schatkamer. Schitterend! Verlicht ervoor met een heleboel van die lampjes. Verder was er eigenlijk niet veel aan. Er werd heel kort wat muziek gemaakt en ongeveer 3 minuten werd er wat verteld. Het was behoorlijk koud. Maar goed, het was toch leuk om het te zien. (mocht je geld overhebben, kun je het doen. Anders zou ik het afraden. Prijs staat niet in verhouding tot wat je krijgt).

De volgende dag, donderdag, hadden we de hele dag in Petra! We hadden als foto-opdracht: portret fotografie. Tsja, en als je dan ook nog eens de Jordaanse Johnny Depp ziet rondlopen en je hebt portrefotografie als opdracht... Laat ik het zo zeggen: het was een leuke opdracht om te doen! ;-)
Verder was het vooral ook genieten van al het moois om je heen. De kloof (Sikh) is echt schitterend en daarna ook alle tempels en dergelijke zijn erg mooi. Ik ben niet naar naar de Monastery gegaan, mn beentjes waren te vermoeid om het hele eind omhoog te klauteren en beneden was al genoeg te zien. Enorm genieten! Nog heerlijk thee gedronken met zijn allen en een aantal van onze groep hebben zich in het winkeltje ernaast laten opmaken met spul van de bedoeïenen: zwart op je oogranden om de weerkaatsing van de zon tegen te gaan. Ja ik heb het ook laten doen. Ook nog een hoofddoek erbij zoals de bedoeïenen het droegen en klaar! :-D (ik was dus ook een van de portretfoto onderwerpen die avond bij de bespreking).

Met een klein clubje wat eerder vertrokken omdat we nog naar Brooke's Animal Hospital wilden. Die bleek helaas al gesloten te zijn. Dus zijn we maar direct doorgegaan naar de Hammam! Heerlijk! Al die verhalen over hoe ontzettend ruw het is: nou ik vond het wel meevallen... Het was heerlijk.

s'avonds nog fotobespreking gedaan in een restaurant, met beamer en groot scherm! Cool :-)
De volgende morgen vroeg opgestaan (een paar diehards gingen al om 6 uur!) zodat we om 7 uur richting Petra konden gaan. Zodoende ben je de grote massa voor en heb je mooier licht om bij te fotograferen! Gaaf hoor. Dit keer relatief kort geweest, maar het blijft ontzettend mooi. Overigens heb ik op de heenweg nog een stukje te paard gedaan om iemand anders te vergezellen (dier 2). Best grappig. Dit keer op de terugweg wel langs het dierenziekenhuis geweest. Al is ziekenhuis geen goed woord, want het is enorm klein.
Na geluncht te hebben bij Petra en de nodige inkopen voor onderweg, zijn we op pad gegaan naar de woestijn! Naar Wadi Rum! Dat avontuur is voor de volgende keer.