Gelukkig nieuw jaar allemaal! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Bianca Coops - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuw jaar allemaal! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Bianca Coops - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Door: Biancaonderweg

Blijf op de hoogte en volg Bianca

16 Januari 2012 | Canada, Vancouver

Zo, het werd weer tijd om jullie bij te praten over mijn belevenissen hier. Het is erg druk de laatste tijd, dus het schiet er soms bij in om de verhalen op te schrijven. Maarja, zo gaat dat he ;-) Op werk is het heel druk momenteel en dat blijft waarschijnlijk zo voor de rest van 2012. Vandaar ook de vele korte tripjes tussendoor om weer energie op te laden! (goed excuus toch?). Volgende week naar Mexico!!!
In de periode voor kerst een leuk feestje gehad met collega’s. Behoorlijk grote groep omdat er 3 projecten in Vancouver zijn. Leuk om de collega’s van de andere projecten te ontmoeten. En er waren ook heerlijke hapjes en leuke muziek. En ja, nu ook de zogeheten ‘christmas-carolling’ meegemaakt. Oftewel iemand speelde kerstliedjes op de piano en wij zongen met zijn allen! Leuk.
Naar een balletvoorstelling geweest: de Notenkraker. Was erg leuk, deze werd uitgevoerd door een lokale balletgroep inclusief heel veel kinderen. Zo grappig om te zien dat de kinderen vaak beter waren dan de ‘prima ballerina’s’ die van het National American Ballet kwamen. Was erg gezellig. Ik ben erheen geweest met 2 collega’s en na de show zijn we nog naar een loungebar gegaan voor een klein hapje en drankje. De vrijdag weer gezellig de ‘vrijdagmiddagborrel’.
In het weekend met Arine naar North Vancouver gegaan, altijd leuk met de Seabus. Het zal voor veel locals niets boeiends zijn, het is gewoon een vorm van transport, maar ik vind het elke keer erg leuk. We gingen naar de film (New Years Eve) en daarna besloten we om bij mijn favoriete restaurant tot nu toe te gaan eten: Fishworks. Het was nog wel redelijk vroeg, dus zijn we eerst nog naar de Public Market gegaan. Die bleek open te zijn tot 8 uur s’avonds. Heerlijk rondstruinen, winkeltjes bekijken. Er bleek ook een bakkerij te zitten met heerlijk brood: ontbijt voor de volgende dag ;-) Er zat ook een heel leuk winkeltje met allerlei keukenspulletjes. Ondanks dat ik het nodig heb hier, is het wel errug leuk om te rond te snuffelen! Hihi. Uiteindelijk dan toch bij Fishworks beland en lekker gegeten (al blijft de Salmon Wellington die ze hebben het beste gerecht, ik wilde toch af en toe iets anders eten als ik daarheen ga).
De week voor kerst was vrij rustig. Veel mensen gingen al op vakantie. Een avond waren we van plan om te kijken of we goedkope last-minute kaartjes konden regelen voor de Vancouver Canucks (ijshockey). We gingen eerst naar een sportbar om alvast wat te gaan eten. Aangezien het behoorlijk koud was buiten en we eersteklas uitzicht hadden op gigantische schermen om de wedstrijd te zien, zijn we stiekem toch maar in de bar blijven zitten :). Ik heb ook wat uitleg gekregen over de wedstrijd, maarre… ik vind er nog steeds niet veel aan eigenlijk. Maar het was wel grappig om in de bar te zitten, vooral omdat 1 van mijn collega’s die mee was uit Detroit komt en de Canucks tegen Detroit speelde die avond.
De rustige week was fijn, want zo kon ik me een beetje voorbereiden op mijn reisje naar San Francisco!! Eerste kerstdag vroeg om 6.30 uur nam ik de taxi naar het vliegveld. Best handig geregeld hier is dat je op het vliegveld van Vancouver al door de douane gaat voor Amerika. Dus bij aankomst in San Francisco, kon ik gelijk doorlopen. Stukje wandelen naar de BART line, de bay area rapid transit, jaja :) hihi. Oftewel trein/metro naar de stad. Naar Powell Street, waar het vertrekpunt van de kabeltram is! Klein stukje omhoog lopen richting Union Square en daar vlakbij zat ik in een hotel! Geweldig. Heerlijk weertje bij aankomst, graadje of 14 met een zonnetje met hele vage sluierbewolking. Aangezien ik zo vroeg vloog en het maar 2 uur vliegen is van Vancouver, was ik om 12 uur smiddags in het hotel aangekomen. Oftewel eerst maar eens een kerstlunch genoten :)
Daarna heerlijk rondgelopen door de stad. Eerst naar Union Square waar een mega kerstboom stond. Ook waren er enorm veel mensen want er was een ijsbaan aangelegd. Zo humor om ze te zien schaatsen terwijl het 14 graden is! Richting Chinatown gelopen. Erg leuk om door die straatjes te lopen. Je kon ook heel goed de Transamerica pyramid zien, heel gaaf. Uiteindelijk ook heel eigenwijs besloten om het advies van velen te negeren en gewoon door te lopen helemaal naar boven Nob Hill op! Het was een behoorlijk steile klim, maar het uitzicht was het dubbel en dwars waard. Wow. Vooral met het mooie weer. En na de drukte van Union Square en Chinatown, is het heerlijk om daar bovenaan te komen waar bijna geen mensen waren. Indrukwekkende gebouwen, ook al waren het veelal hotels en ertegenover de kathedraal. Erg genoten. Na wat rondlopen, foto’s maken en genieten, toch ook maar weer naar beneden gelopen. Dat is eigenlijk pas echt zwaar! Pfff, trillende beentjes. Maar het was wel erg leuk. Wat me opviel, was dat het me heel erg aan Spanje doet denken: de licht gekleurde huizen, het klimaat, de natuur (palmbomen en andere bomen die typisch Mediterraans zijn). Ook wel net als in Vancouver behoorlijk veel daklozen op straat. Afijn, eerste kerstdag afgesloten met lekker luieren/bijkomen in mijn hotelkamer. Prima.
Volgende dag redelijk vroeg op pad gegaan. Eerst naar het visitor center om mijn voucher in te ruilen voor mijn Citypass. Daarmee had ik toegang tot openbaar vervoer onbeperkt en tot een aantal verschillende attracties. Ik wilde ook een reisje naar Alcatraz boeken, maar helaas bleek dat uitverkocht t/m 2 januari! Tip voor reizigers: boek het online van tevoren en ik heb gehoord dat met name de nachttour super is. Dan heb je daadwerkelijk een gids in plaats van een bandje en je komt op plekken waar je met de dagtour niet kan komen. Dat ga ik onthouden voor een eventuele volgende keer!! Ach, genoeg andere leuke dingen te doen. Ik heb allereerst de bus genomen naar de Golden Gate Bridge. Even wat uitzoekwerk, 2 verschillende bussen, maar het ging behoorlijk vlot. En ja, na zo’n 30 minuten was ik dan eindelijk bij een van de meest beroemde plaatjes ter wereld: de rode brug! In de mist weliswaar, wat eigenlijk ook wel heel gaaf is om te zien. Ik ben een stuk de brug opgelopen, tot aan de 1e grote pijler. In de mist was het behoorlijk koud, waterkoud! Maar het was een leuke sensatie, het besef dat je daadwerkelijk op zo’n brug loopt die ik alleen nog maar op tv had gezien en verhalen over had gehoord en al die films en tv-series waarin je het ziet (ja ja, ik was vroeger enorm fan van Full House…).
Na weer een hele serie foto’s en weer teruglopen over de brug, besloten om dezelfde weg terug te gaan, maar halverwege een uitstap te maken naar Point Lobos. Dat is een punt bij de zee waar je de Seal Rocks ziet liggen, vlakbij het Cliffhouse. Wow wat schitterend. Na de mist op de brug leek het net alsof je een andere wereld instapt: strak blauwe lucht met stralende zon en prima temperatuurtje. Het was inmiddels tijd geworden om mijn maag blij te maken, dus ik ging naar de heel originele: Seal Rock Inn. Een hotelletje dat op de hoek van de straat zat waar ik de uit de bus was gestapt en ze hadden uitzicht over Point Lobos. Daar heb ik heerlijk rustig genoten van Fish & Chips wat kennelijk hun specialiteit was terwijl ik genoot van het uitzicht. Nadat ik helemaal verzadigd was, ben ik weer op pad gegaan. Ik moest en zou naar beneden waar de woeste golven op de kust braken die uit rotsen bestaat op dat punt. Weliswaar weer trillende beentjes, maar het was zo schitterend! Gewoon zitten op een rots en kijken naar de woeste golven. Beetje filosoferen, nadenken over het afgelopen jaar (doe ik aan het eind van elk jaar zoals de meeste mensen waarschijnlijk) en beseffen wat ik een geluk ik heb om daar te zijn ondanks alles. En ja, ik heb mama ook gedag gezegd in gedachten. Maar goed, niet al te sentimenteel, ik was vooral ook aan het genieten hoor! En natuurlijk weer veel foto’s aan het maken :).
Daarna toch wel wat verstandiger dan de vorige dag, heb ik de bus genomen naar het Golden Gate park. Het leek dichtbij, maar ik had gehoord van mensen dat het toch meer dan een uur lopen is en alleen maar naar beneden! Ik ben uitgestapt bij het strand. Een schitterend breed strand en daarvandaan kon ik ook nog de Seal Rocks zien van waar ik eerst was. Toen het park in. Koningin Juliana heeft in de vorige eeuw een molen geschonken aan de stad en die staat in het Golden Gate park. Dan is het toch wel leuk om die even te gaan bekijken. Je kon er niet in, dus er was verder niet veel te doen, maar toch leuk om het even te zien. Daarna een flink stuk gewandeld door het park. Soms wel een beetje spannend, want dat deel van het park is niet zo druk dus ik liep helemaal alleen. Hoorde opeens geritsel en geluiden uit de struiken en ja er kwam opeens een vreemde man uitlopen… ben toen toch maar gauw doorgelopen naar een deel waar het wat drukker was. Jeetje wat is dat park groot. Ik begon me op een gegeven moment af te vragen hoe ik het park weer uit kon komen, voordat ik 3 uur aan het wandelen zou zijn (na zo’n hele dag vol belevenissen) en toen toch maar langs een meertje gelopen dat ik op de kaart had gezien en toen eindelijk de weg weer bereikt. Hihi. Ach, het was nog steeds heerlijk weer, dus geen straf om er te lopen. De bus teruggenomen naar Union Square. Onderweg zie je dan toch ook best veel van de stad, erg leuk. Nog een beetje wat rondgescharreld op het plein, maar het was zo gigantisch druk bij de winkels dat ik toch maar gauw naar het hotel gevlucht ben. Het was zodanig druk, dat mensen in de rij staan om een winkel in te komen!
Dinsdag ochtend ging ik redelijk vroeg de deur uit, richting het museum van moderne kunst. Het gebied eromheen wilde ik eerst bekijken en dan zodra om 9 uur de deur open zou gaan, het museum in. Ware het niet dat bleek dat het museum pas om 11 uur open ging!! Het was heel mooi weer, dus ik vond het zonde om te blijven rondhangen voor 2 uur voor een museum, dus wijziging van de plannen: op naar de kabeltram om naar Fisherman’s Wharf te gaan! Ik wilde wel een leuk plekje op de kabeltram en het was behoorlijk druk, dus dan is het beginpunt toch wel het handigste om in de rij te staan…. 1 uur!!! Pfff. Gelukkig stond ik wel in het zonnetje en het is midden in een heel druk gebied, dus er is genoeg te zien. Sowieso erg leuk om bij zo’n beginpunt te staan, zodat je kunt zien hoe ze de tram keren om weer de andere kant op te kunnen gaan. Na een ritje van een half uur, genietend van alles wat je kunt zien onderweg, kwamen we vlakbij Fisherman’s Wharf uit. Rondlopen, kijken, alles in je opnemen. En… dit keer was de Golden Gate brug erg goed te zien! Gelijk maar mijn kaartje gaan halen voor het boottochtje onder de GG door en langs Alcatraz. Natuurlijk weer in de rij staan, maar daardoor had ik wel een hele goeie plek op het bovenste dek helemaal vooraan. Redelijk fris op het water, maar het zonnetje was erg lekker en al het moois om je heen doet je de wind compleet vergeten ;-) De Bay Bridge was ook mooi om te zien. Heerlijk zo’n uurtje op het water. Enne, deze boot was groot genoeg dat ik er niet zeeziek van wordt ;-)
Bij terugkomst ben ik eerst naar Pier 39 gelopen waar de zeeleeuwen liggen te lanterfanten. Er lag ook 1 zeehondje een stukje van de rest af. Leuk om die maffe beesten daar bij elkaar te zien liggen in het zonnetje. Ik heb ze niet geteld, maar het zullen er toch een stuk of 40-50 geweest zijn denk ik.
Inmiddels werd het ook tijd om te gaan lunchen en Lucky me vind ik vis heerlijk, dus Fisherman’s Wharf is dan natuurlijk de beste plek om te zijn! Ik ben naar Neptunes gegaan, een restaurant op de 1e verdieping met schitterend uitzicht over de gehele baai. Ik had een perfect plekje waar ik de Golden Gate kon zien en Alcatraz. Genoten van Seabass en een lokaal gebrouwen biertje. (en ja, het chocolade toetje kon ik niet laten staan ;-) ). Uiteindelijk toch maar weer overeind gekomen om wat te gaan doen. Naar het mini aquarium gegaan daar (onderdeel van de Citypass) wat erg leuk was. Pier 39 zelf vond ik niet zo heel geweldig. Is net een kermis gebied, mega toeristisch. Maar ach, wel grappig om te zien. Teruggewandeld richting de kabeltram en met ondergaande zon aan de buitenkant gehangen terug naar Union Square. Zo leuk om te doen!
Woensdag was alweer mijn laatste volledige dag. De bus genomen naar het Golden Gate park. Wederom heerlijk weer, dus heerlijk om daar te lopen. Dit keer aan de andere kant van het park geweest waar het De Young museum zit en het Natural Science (of hoe het ook precies heet, tegenover De Young museum) museum. Dat laatste is eigenlijk net een aquarium/dierentuin. Daar ben ik heen geweest. Ze hebben een gedeelte waar ze het regenwoud nagemaakt hebben, zodanig dat je al cirkelend steeds hoger komt en dus ook op de verschillende hoogtes de dieren en planten kunt zien die daar voorkomen. Erg leuk en interessant. Ook heerlijk in het zonnetje zitten genieten van een laat ontbijt en lekker rondgedwaald. Daarna gewandeld langs de Japanse thee tuin en naar de Conservatory of Flowers gegaan. Ik ben dan wel verwend door de Royal Botanical Garden van Edinburgh, maar deze kassen waren toch ook leuk :) en zowaar orchideeën gezien die ik nog nooit gezien had!
Na zoveel indrukken die dagen, besloot ik om er een ‘simpel’ dagje van te maken. Wederom de kabeltram genomen naar Fisherman’s Wharf en weer geluncht bij Neptunes. Het was minder helder dan dinsdag, dus ik heb echt perfecte timing gehad :) Ook weer bij zonsondergang de tram terug genomen. Erg mooi uitzicht op de baai waar net mist was komen opzetten terwijl je daarboven roze wolken ziet! Dit keer wel nog even gaan winkelen. Het was niet meer zo krankzinnig druk en ik ging heel specifiek naar 2 winkels rond etenstijd, dat scheelt ;-) Daarna was het alweer tijd om in te pakken! Donderdag redelijk vroeg weer op pad, de BART genomen naar het vliegveld. Ik heb echt mazzel gehad, want deze dag was het voor het eerst echt bewolkt. Bij het opstijgen kon ik nog net boven de wolken het rode puntje van de Golden Gate brug zien!

De dagen daarna vooral gerelaxt. Geen speciaal feestje voor oud & nieuw ofzo. Wel grappig om mee te maken dat mensen die ik ken in Australië al aan het voorbereiden waren voor oudejaarsavond terwijl het bij mij nog vrijdag de 30ste was! Lekker gewinkeld (overal uitverkoop), film gekeken (Happy Feet 2 en Mission Impossible 4), massage en vooral lekker nietsdoen!
Vorige week weer aan het werk. Erg druk op kantoor. Veel drukker dan ik vorig jaar had meegemaakt. Gelijk de allereerste dag op kantoor zelfs tot 8 uur s’avonds in een meeting gezeten! Als troost gingen we wel op de terugweg langs Biercraft: lekkere tapas en een Belgisch biertje :)
In het weekend met Arine afgesproken om bij te kletsen na de vakantie en dat deden we terwijl we gingen brunchen bij Cafe Medina. Heerlijk!! We moesten wel 20 minuten buiten wachten totdat we een plekje kregen, maar het was wel verrukkelijk. Ik heb lavendel latte gedronken en als toetje hebben we allebei een Belgische wafel genomen! Mmm. Uiteindelijk nog een keer in de bios beland, blijft leuk :) (en ja ik zag een film voor de 2e keer, maar die was ook leuk genoeg). Verder vooral rustig aan doen, bijkomen van de drukke week. Vorige week ook weer druk op kantoor, vermoedelijk gaat het wel zo blijven de komende tijd. We waren van plan naar een jazzclub te gaan, maar enkelen waren zodanig laat dat onze maagjes schreeuwden om voedsel, dus zijn we naar een restaurant vlakbij gegaan. Overigens heel lekker gegeten daar :) Zalm met groenterisotto en balsamico. Vrijdag ook weer eens de vrijdagmiddagborrel gehad. Was erg gezellig.
Afgelopen weekend was het best mooi weer. Zaterdag dan ook besloten om lopend naar het Aquarium te gaan in Stanley Park. Een wandeling van drie kwartier tot een uur. Pittig windje kwam opzetten door een sneeuwbui en het was al vrij koud, maar toch was het erg lekker. De sneeuwbui heeft zo’n 17 centimeter achtergelaten op Cypress Mountain (een van de 3 bergen bij Vancouver), maar in Stanley Park dwarrelden er maar een paar kleine vlokjes op ons. Er kwamen op een gegeven moment wel 5 eekhoorns naar ons toe, die zijn kennelijk wel erg gewend aan mensen. Het aquarium was weer leuk. Na 2,5 uur ronddwalen moesten we helaas eruit omdat ze gingen sluiten, en we hadden nog niet eens alles gezien! Uiteindelijk kwam het goed uit, want het werd al donker en we hadden er niet echt aan gedacht dat er geen verlichting is in het park… we konden nog net genoeg zien, is toch wel apart zo in het donker! (zitten nogal veel zwervers, dus het is niet echt een feestje om er in het donker te zijn). Lekker teruggewandeld, pizza opgehaald en lekker een film gekeken. Toch wel handig dat on-demand :)
Op zondag niet veel gedaan, kleine boodschapjes en s’avonds zijn we Japans gaan eten. Altijd prima.

Nu aan het voorbereiden op de minivakantie. Nog maar 3 nachtjes slapen en dan naar Mexico!!

Tot gauw!
Ps. de oplettende lezer ziet dingen terugkomen, het lukt helaas niet om de verhalen in 1 dag op te schrijven. Dit keer was ik vorige week donderdag begonnen en ben ik nu (maandag) pas klaar! Binnenkort volgen ook weer foto’s!

  • 17 Januari 2012 - 10:35

    Moon:

    Je hebt echt super veel gedaan de afgelopen tijd! Echt heel leuk om te lezen (al is het een hele lap tekst ;-P). Geniet van Mexico en daarna Calgary!

    Kus

  • 17 Januari 2012 - 11:19

    Maaikie:

    Heeeeey!

    Leuk weer om je verhaal te lezen! Was wel even bezig ;) :p Je kan wel een boek gaan schrijven! Echt leuk om te lezen hoe heerlijk je daar aan het genieten ben :) Ik krijg ook zo'n zin in vakantie als ik dat lees; lekker relaxen, leuke en interesaante dingen doen en lekker eten en drinken ;) Was zeker wel weer wennen je 1e werkweek! Maar ik las dat je alweer bijna naar Mexico gaat dus je mag niet klagen ;) :p Heel veel plezier daar!
    Wij gaan binnenkort bowlen met de combatters, ook leuk! Mijn afstuderen begint over 2 weken, spannend!

    x Maaike

  • 17 Januari 2012 - 11:20

    Maaike:

    ps: waar blijven de foto's van je trip..?! ;) :D

  • 26 Februari 2012 - 16:34

    Gaby:

    Hey, bekende foto's! San Francisco, wat een geweldige stad is dat! Daar ben ik echt verliefd op geworden...

    Leuk om je verslagjes te lezen, je hebt al veel gezien en gedaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 29 Maart 2011
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 73169

Voorgaande reizen:

16 September 2016 - 09 Oktober 2016

China

19 Augustus 2015 - 07 September 2015

USA & Canada trip

15 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Thailand & Cambodia 2015

25 Maart 2014 - 22 Augustus 2014

Project in Jackson

16 November 2013 - 12 December 2013

Costa Rica, Nicaragua & Panama!

18 Februari 2013 - 05 Juli 2013

Project in Engeland

10 Juni 2011 - 02 Januari 2013

Project in Vancouver

16 April 2011 - 27 April 2011

Een fotografie reis met Sawadee

01 April 2006 - 25 April 2006

Bianca in Japan

Landen bezocht: